Världens fulaste bil

Av Mick Hellgren28 oktober 2025
4 min läsning
Världens fulaste bil

Vad gör en bil ful? Det är inte så lätt att svara på. För någon kan en bil vara vacker precis för att den ser konstigt ut. För någon annan är de ett skräck. Men det finns några bilar som återkommer gång på gång när folk diskuterar världens fulaste fordon. En bil sticker ut mer än alla andra: Pontiac Aztek.

Pontiac Aztek blev känd inte bara för sin design, utan för hur illa det gick. Det är som att en framtidsvision blev en designkatastrof. Låt oss utforska hur något så här kunde hända.

Pontiac Aztek – från dröm till missöde

År 1999 visade Pontiac upp en koncept som såg riktigt spännande ut. Designerna var futuristiska. Proportionerna kändes rätt. Chefsdesignern Tom Peters var stolt över sitt arbete. Sedan kom verkligheten och allt blev annorlunda.

När Aztek lanserades som årsmodell 2001 var förväntningarna höga. Men något hade gått förlorat på vägen från dröm till produktion. Designteamet hade gjort kompromisser – många kompromisser. Bilens proportioner blev klumpiga. Strålkastarna hamnade på konstiga höjder. Fronten såg nästan trasig ut. Sidorna var för höga och för breda samtidigt (vilket bara gjorde saken värre).

Tom Peters ville senare säga att han älskade konceptbilen men avskydde slutresultatet. Bob Lutz, som var produktchef på General Motors, analyserade senare hur projektet gick så fel. Det ledde till att hans roll på företaget förändrades helt. Aztek blev ett exempel på hur många små misstag tillsammans kan skapa något riktigt illa.

Folk skämtade med Aztek. Media hackade på den. Bilentusiaster runt världen började jämföra den med ett hemligt experiment. Efter många år och omröstningar utsågs Pontiac Aztek till världens fulaste bil.

Andra kandidater och varför udda design kan bli kultig

Aztek är inte ensam på sin öde ö. Fiat Multipla är också känd för att vara extremt ful. Den har två strålkastare på ena höjden och två på en helt annan. Karossen är både bullrig och kantlös på konstiga ställen.

AMC Pacer är en bil från sjuttiotalet som nästan ser ut som ett fiskeye-kameraobjektiv på hjul. Suzuki X-90 är en tvåsitsbil med en liten pickup-del bak – den verkar inte riktigt veta vad den vill vara.

Men här är det roliga: vissa av dessa "fula" bilar har fått fans. Verkliga fans. Folk samlar dem. De älskar dem helt enkelt. Det händer när något blir så udda att det blir stiligt igen. Fiat Multipla har en liten men dedikerad grupp anhängare som förstår design på ett djupare sätt än bara "det ser vackert ut".

Designsmak förändras över tid. Det som såg hemskt ut 2001 kan se intressant ut 2024. Dessa "misstag" är faktiskt viktiga för bilhistorien. De visar att någon vågade bryta mot reglerna, och det respekterar jag.

Praktiska tips för den som älskar det udda

Om du faktiskt tycker att någon av dessa bilar är cool (och det är okej!), finns det några saker att tänka på innan du köper en.

  • Reservdelar: Udda bilar kan vara svåra att hitta delar till. En vanlig Toyota? Lätt. En Suzuki X-90? Betydligt svårare.
  • Andrahandsvärde: Flesta kontroversiella bilar sjunker i värde snabbare än andra. Du kanske får betala mycket för att köpa men få mycket mindre när du säljer.
  • Funktionalitet: Bara för att något ser konstigt ut betyder det inte att det är en bra bil att köra. Kontrollera motorn, växellådan och bromsen noga.
  • Reaktioner från andra: Folk kommer att säga saker. Antingen älskar de bilen eller hatar den. Det finns ingen mellanväg.

En kontroversiell bil kan faktiskt bli ett samlarobjekt som stiger i värde. Men bara om den är funktionell och väl skött. Då är den inte en budget-bil – den är en investering.

Nästa gång du ser en bil som gör att folk skrattar eller grimaserar kan du fråga dig själv: är den ful, eller är den bara före sin tid? Kanske håller designhistorien med dig om tio år.

Dela: