Bästa begagnade bilen för 50000

Du står framför ett stort beslut. En begagnad bil för 50 000 kronor – de är en realistisk budget för många svenska bilköpare som vill få mycket för pengarna. Med rätt kunskap kan du hitta en pålitlig bil som håller länge och inte blir en ekonomisk belastning.
Vilka bilar ger mest för pengarna?
Toyota Yaris är ett klassiskt val. En modell från omkring 2010 med 120 000 mil på mätaren kostar ofta just omkring 50 000 kronor. Bilen är liten, billig i drift och sällan sliter på dyrbar teknik. Volkswagen Golf ger dig mer plats för samma pris – ofta från femte generationen med högre skick. Ford Focus är tredje alternativet (och faktiskt min grandpas första bil, så jag är lite förutfattad). Alla tre är kompakta, pålitliga och lätta att sälja vidare.
Asiatiska märken slår ofta europeiska i denna prisklass. Toyota, Mazda och Kia har färre konstiga fel än många europeiska konkurrenter. Det betyder mindre reparatörkontakt och mindre stress. En välkörd asiatisk bil från 2008 är oftast mer påväg än en europeisk bil från 2010 med samma körsträcka, helt enkelt.
Servicehistorik betyder mer än vad märket säger på skölden. En Volkswagen Golf med fyra räkningar från samma verkstad är säkrare än en Toyota Yaris med tre olika ägare på två år. Använd biluppgifter.se för att kontrollera innan du åker och tittar på bilen. Du ser tidigare ägare, olyckor och registrerade fel. Det tar fem minuter och sparar dig från många misstag.
För 50 000 kronor får du ofta en tio till femton år gammal bil. Det är inte dåligt. Moderna bilar är bättre byggda än innan så en väl underhållen åttioåring är ofta mer påväg än en dåligt skött femtonåring.
Så undviker du dyrbar fel och skador
Vissa modeller har kända problem som du måste veta om. Volkswagen Golf från tidigt 2000-tal kan få kamkedjeproblem – det är en kostnad på 8 000 till 12 000 kronor att fixa. Volvo V70 med liten dieselmotor är känd för att behöva nya turbon. Ford Focus kan få växellådefel. Dessa är inte dödsstraff, men du måste veta vad du går in på.
Innan du bestämmer dig, gör tre saker. Ett – testkör bilen på både landsväg och i stan. Lyssna efter konstiga ljud från motorn, växellådan och hjulen. Två – låt en mekaniker göra en besiktning. Det kostar omkring 600 kronor och kan spara dig flera tiotusentals. Tre – kontrollera underlaget under bilen. Rost är en dold fiende som blir dyr senare.
Använd en bildiagnostik-app eller låna en läsare från en mekaniker. Den visar dolda felkoder som motorn inte visar ännu. En bil som verkar perfekt kan ha tio fel väntande på att dyka upp nästa månad (tro mig, jag lärde mig detta på ett svårt sätt).
Lär dig skillnaden mellan vad som är dyrt och vad som är billigt att fixa. Ett nytt batteri kostar 1 500 kronor. Nya bromsar kostar 3 000. En ny motor kostar 15 000 till 20 000. Växellåda är värst – ofta 8 000 till 10 000 kronor. Elfel kan bli nästan omöjliga att hantera – ibland kostar det mer att hitta än att fixa.
Nästa steg – börja söka nu
Skapa en sökning på Blocket eller Tradera idag. Sätt filteralternativ för pris, ålder och modell. Du kommer hitta fem till tio intressanta kandidater varje vecka.
Ring säljaren innan du åker. Fråga om servicehistorik, olyckor och varför hen säljer bilen. En ärlig säljare berättar allt. Om hen viker frågor eller maler på en massa ursäkter åk inte.
Boka en besiktning hos en mekaniker du litar på. Det är tjugo minuter väl spenderat. Fråga mekanikern direkt – skulle du köpa denna bil? Många gånger vet de något innan du ens testkörd.
Dra aldrig på dagen. Det är lätt att bli förälskad i en bil och göra dumma beslut när man är på plats. Ta tid på dig. Den rätta bilen finns nästa vecka också.


