vinterdäck

Vilka vinterdäck klarar däcktest bäst

Mick Hellgren
Mick Hellgren·28 december 2025·
5 min
Vilka vinterdäck klarar däcktest bäst

Tänk dig att du bromsar på en isig väg och ingenting händer. Skrämmande, eller hur? Rätt vinterdäck kan bokstavligen vara skillnaden mellan att komma hem säker och en olycka. Många tror att alla vinterdäck är likadana, men verkligheten är helt annorlunda. Vi ska titta på de bästa däcken 2025 och hjälpa dig välja rätt för dina vägar.

Varje år testar forskare och däcktillverkare hundratals däck under extrema förhållanden. De mäter bromssträckor på is, grepp i snö och hur väl däcken håller ihop när temperaturen faller långt under noll. Resultaten kan faktiskt överraska dig – jag blev själv häpnad när jag läste de första testresultaten.

Den här artikeln tar dig genom de två stora däckkategorierna, visar testets vinnare och ger dig praktiska tips för ditt eget val. Oavsett om du bor i Stockholm eller Kiruna behöver du den här informationen.

Dubbdäck vs dubbfria däck – vilket ska du välja?

Här är en grundläggande sak: dubbdäck och dubbfria däck löser vinterproblemen på helt olika sätt. Dubbdäck har små metalldubbar som gräver sig in i isen och ger enormt grepp på glatta vägar. Om du bor i norra Sverige och kör på is flera månader om året är dubbdäck ofta de bästa valet.

Dubbfria däck använder istället lameller – små slitsar i gummit – för att skapa grepp. De är bättre på blandade väglagar och håller längre på asfalt. Enligt VTI kör cirka 80 procent av bilisterna i norra Sverige med dubbdäck, medan bara 40 procent väljer det i södra Sverige. Skillnaden är faktiskt rätt stor.

Varför det stora skiljet? I norr är vägen ofta endast snö och is vecka efter vecka. I söder växlar väglaget konstant mellan snö, is, våt asfalt och torr asfalt. En stockholmare som byter till dubbdäck kanske bara kör på is i två veckor totalt. Då blir dubbfria däck smartare ekonomiskt och miljömässigt – det är helt enkelt onödigt.

Moderna däcktester använder sensorer och datorer för att mäta exakt vilka däck som presterar bäst. Kameror följer däckens rörelse, sensorer mäter temperatur och tryckkrafter, och sofistikerad programvara analyserar all data i realtid. Det är långt från tiden då testförare bara körde och bedömde känslan.

Så vilken typ körde du på förra vintern? Om du var nöjd kan det ge dig en fingervisning för nästa säsong.

Årets vinnare – vilka däck toppar testresultaten?

Nokian Hakkapeliitta 10 toppar 2025 års tester när de gäller isgreppförmåga. Det finns få dubbdäck som kan matcha detta dacks förmåga att bromsa på rent is. I testlaboratorierna körde man samma väg flera gånger och mätte bromssträckan till inom centimeter. Hakkapeliitta 10 kom tidigast till stillastående nästan varje gång.

Goodyear UltraGrip Arctic 2 är den säkrare genvägen för många. Det presterar fantastiskt på både is och snö och är något tystare än många konkurrenter. Om du bor någonstans mellan Värmland och Dalarna passar detta däck perfekt. Det håller också bättre på varierad väg än de puristiska isspecialisterna (och det är värdefullt när väglaget hoppar omkring).

Continental VikingContact 8 för dig som vägrar dubbar. Bland dubbfria däck är detta Sveriges testernas stora favorit. Det griper snö och is väl och är mycket tyst på vanlig väg. Bromssträckan på is är längre än med dubbdäck, men för södra Sverige är det helt acceptabelt.

Vad mäter egentligen dessa tester? Testförare kör bromsövningar från 50 kilometer i timmen till helt stillastående på en kylös väg. Sensorer mäter bromssträckan i decimeter. De testar också väggreppet genom att köra i cirkel på is med ökande hastighet tills däcket sladdar. Bullernivån mäts från ett fast avstånd medan en bil passerar. Resultaten blir bokstäver från A till E, där A är bäst.

Här är grejen: Nokian Hakkapeliitta 10 får ofta A på is. Goodyear UltraGrip Arctic 2 får ofta A på snö. Continental VikingContact 8 får ofta B på is men A på snö. Ditt lokala väglage bestämmer vilket betyg som är viktigast för dig.

Så här väljer du rätt

Att välja rätt vinterdäck handlar om säkerhet för dig själv och andra på vägen. Det är lätt att skjuta på bytena och tänka att "de gamla däcken räcker ett år till". De gör det kanske inte, speciellt inte när en plötslig köldknäpp kommer eller vägen blir helt täckt av is.

Här är några enkla praktiska tips: Kontrollera däcktrycket regelbundet – ett för lågt tryck gör att däcken blir mindre effektiva. Byt till vinterdäck när temperaturen regelbundet går under 7 grader Celsius, vanligtvis i oktober eller november. Lagra dina sommardäck på ett torrt ställe om möjligt. Och glöm inte att kolla däckets slitage före vintern – om mönstret är under 4 millimeter är det dags för nya.

Du kan undersöka Nokian Hakkapeliitta 10, Goodyear UltraGrip Arctic 2 eller Continental VikingContact 8 hos nästan alla däckhandlare. Jämför priser online, men låt en expert montera däcken rätt. Din säkerhet på vintervägen börjar med rätt däck – så välj med huvudet, inte med plånboken.

Dela: