sportbil

Ford Focus ST är den perfekta sportbilen

Mick Hellgren
Mick Hellgren·19 december 2025·
4 min
Ford Focus ST är den perfekta sportbilen

Ford Focus ST är sportbilen för dig som vill ha prestanda på vardagsvägen. Det är inte en racerbil. Det är inte heller en familjekombi utan karaktär. Den hamnar precis emellan en bil som levererar adrenalin och glädje utan att du behöver offra plats eller praktikalitet.

Entusiaster älskar Focus ST för exakt det här. Du får en bil som är rolig att köra utan att de ska vara opraktisk. Bakväxeln är inte full av sportbilskompromisser. Du kan fortfarande packa på bagage. Du kan fortfarande åka med passagerare. Men när du tryter på gaspedalen då händer något.

Den här artikeln guidar dig genom Focus ST från dess början till dagens turbomotor. Du får veta hur tekniken har utvecklats. Du får reda på hur det känns att köra bilen. Du får också praktiska tips för att behålla prestandan (och förlåt mig, men det är viktigt).

Från ST170 till dagens turbomotor En historia om utveckling

Ford lanserade Focus ST redan 1998, men det var ST170 som blev den riktiga stjärnan. Den hade en 1,7-liters motor på 170 hästkrafter. Det lät kanske inte imponerande då, men för en kompakt bil var det eldsmart. Förare älskade den eftersom den var lätt och snabb.

År 2005 kom den andra generationen Mk2. Ford steg upp och la in en 2,5-liters femcylindrig motor på 225 hästkrafter. Den extra effekten märktes omedelbar när du gasade. Motorn snurrande högre. Accelerationen blev hårdare. Mer luft sögs in. Systemet blev också mer sofistikerat med bättre styrning av bränslletillförseln.

År 2012 kom generation tre med en 2,3-liters turbofyra på 250 hästkrafter. Ford tog ett stort steg här. Turbon gjorde motorn mycket smalare än tidigare femcylindrarna, men krafterna blev högre ändå. Sensorer övervakar trycket i turbon och justerar allt automatiskt. Senare versioner ökade till 280 hästkrafter.

Idag kör Focus ST med en 2,0-liters turbofyra på 250 hästkrafter. Ford byggde bilen på sin fabrik i Tyskland där de investerade hårt för att säkerställa kvalitet. Tekniken bakom motorn är mycket smartare nu än förr. Elektroniken hanterar allt från bränsleinsprutningen till turboövertrycket helt automatiskt.

Så körs en Focus ST Teknik och prestanda under pressade förhållanden

Att köra Focus ST är enkelt sagt: kul. Motorn ger svar på tal. Du trampar in gaspedalen och turbon sätter igång omedelbar. Det finns ingen försening. Inget vänta. Bara ren acceleration framåt.

Fyrhjulsdriften saknas Focus ST är bakhjulsdriven. Det betyder att bakhjulen får all kraft. Det gör bilen agil och rolig i svingar. Du kan känna vägen genom ratten. Körningen blir mer direkt och personlig än i många fyra hjulsdrivna konkurrenter.

Hanteringen är vass och präcis. Stötdämparna och fjädrarna är hårdare än i vanlig Focus. Det gör bilen stabil när du pushar hårt. Men här spelar däcken en stor roll. Med rätt sommardäck märker du hur effektivt bromssystemet arbetar. Felaktiga däck däremot stjäl både grepp och körkänsla. Välj inte billiga alternativ här (det är ett misstag jag gjort själv).

Priset startade tidigare runt 359 000 kronor i Sverige, beroende på utrustning. Motorns storlek på 2,0 liter är perfekt för den här typen av bil tillräckligt liten för att kännas bränsleeffektiv, tillräckligt stor för att leverera verklig prestanda.

För att behålla den här prestandan krävs regelbunden service. Kontrollera oljan ofta. Byt luftfiltret som tidsplanen säger. Låt en mekaniker kolla trycket i turbon och sensorna. Digital övervakning genom modern fordonsdiagnostik visar exakt vad som händer inuti motorn. Med detta kan verkstaden förutsäga problem innan de uppstår.

Att sitta bakom ratten i en Focus ST på en väl utförande väg är en direkt upplevelse. Du känner körkraftens direkthet. Du märker när motorn arbetar optimalt. Du förstår varför entusiaster älskar den här bilen så mycket.

Focus ST fortsätter att vinna hjärtan bland förare som vill ha mer än bara transporten från punkt A till punkt B. Du får en bil som talar till dig. Den svarar på dina instruktioner utan dröjsmål eller onödiga kompromisser.

Om du är nyfiken på vad en sportig bil kan erbjuda utan att bli opraktisk provkör Focus ST. Känn själv hur turbomotorn arbetrar. Märk hanteringen. Lägg märke till hur väl bilen växer med dina krav.

Dela: