Vilken bil har det snabbaste hastighetsrekord

Hastighetsrekord fascinerar oss. Det finns något helt magiskt med att se en bil accelerera från stillastående till 400 kilometer i timmen på bara sexton sekunder. Vi blir helt bedövade av siffrorna. År 2025 händer något spännande inom denna värld. En svensk bil dominerar rekordlistorna. Koenigsegg från värmland slår fiendeslag på fiendeslag (och det är ganska imponerande). Det här är en berättelse om teknik, bravur och hur långt vi egentligen kan pressa en motor.
Koenigsegg Jesko Absolut Den svenska supersportbilen som skriver rekord
Koenigsegg Jesko Absolut är inte bara snabb. Den är nästan övermänsklig. Bilen når 400 kilometer i timmen på 16,77 sekunder. Från stillastående till 400 kilometer tillbaka till stillastånde tar bara 25,21 sekunder totalt. Det är otroligt. Motorn producerar 1600 hästkrafter genom bensin som pumpas genom ett system som aldrig förut gjorts på samma sätt.
Vad gör Jesko Absolut så speciell? En teknologi heter Light Speed Transmission. Det är växellådan som Koenigsegg själva tillverkade. Den skiftar växlar så fort att du inte märker de. Mellan växlarna finns nästan ingen paustid. Det låter kanske litet, men när du accelererar från noll måste varje millisekund räknas. Bilen är också bakhjulsdriven, vilket gör den svårare att kontrollera än fyrhjulsdriven. Ändå lyckas den prestera dessa siffror.
Materialen spelar stor roll. Jesko Absolut väger mindre än många normala bilar trots att den är två meter lång. Koenigsegg använder kolfiber överallt. Det här materialet väger ungefär samma som plast men är starkare än stål. När bilen accelererar behöver motorn inte dra så mycket vikt framåt. Det betyder mer energi går till hastigheten istället.
Toppfart kontra acceleration Två olika slags rekord
Två saker mäts när vi pratar om hastighetsrekord. Accelerationen handlar om hur snabbt bilen blir snabb. Toppfarten handlar om hur snabb bilen kan bli överhuvudtaget. Det är två helt olika utmaningar. Din gamla skola hade kanske en sprint-dag . Några tävlade i hur långt de kunde springa på tio sekunder. Andra tävlade i långlöpning. Det är samma skillnad här.
SSC Tuatara från Amerika håller rekordet för verifierad toppfart. En Tuatara körde 455,3 kilometer i timmen på en väg i Nevada. Det är den högsta hastigheten någon mätt officiellt. Men Koenigsegg Jesko Absolut är designad för något ännu högre. Teorin säger att Jesko kan nå över 531 kilometer i timmen. Ingen har testat det än. Varför inte? För att hitta ett säkert ställe att köra så fort är nästan omöjligt.
Rimac Nevera från Kroatien är världens snabbaste elfordon. Den når 412 kilometer i timmen. Det låter imponerande, men de räcker inte för att slå bensinbilarna ännu. Elbilar utvecklas snabbt och får mer och mer kraft, men batteriteknik håller dem tillbaka. När du använder energin från ett batteri försvinner det energi som värme. Bensinmotorer gör något liknande men kan dra mycket längre på samma energi.
Tekniken bakom rekordsiffrorna AI och aerodynamik
Luften runt bilen är faktiskt en fiende när den ska gå fort. Ju snabbare du går, desto mer luftmotstånd finns. Det är som att försöka springa genom vatten. Koenigsegg designar Jesko för att dela luften på bästa möjliga sätt. Bilens form är inte vacker för konstnärens skull. Varje kurva och kant är där för att luften ska glida runt utan att bromsa bilen.
Under huven styr datorn nästan allt. Sensorer mäter vägen, vädret och bilens rörelse hundra gånger per sekund. Motorn skickar kraft till bakhjulen, men om hjulen börjar spinna utan fäste måste datorn reducera kraften direkt. Det här kallas traction control. Den gör det helt automatiskt. En förare skulle inte kunna reagera så fort.
Växlingen är en konstform i sig. Light Speed Transmission skiftar mellan växlarna på bara några millisekunder. Datorn beräknar när nästa växel ska komma baserat på motorvarvtal, hastighet och vägens lutning. Systemet använder maskininlärning (vilket låter högteknologiskt men är faktiskt rätt coolt). Det betyder att bilen blir bättre ju mer den körs. Den lär sig vilken växelstrategi som fungerar bäst i olika situationer.
Bromsarna är lika viktiga som motorn. Jesko kan bromsa från 400 kilometer ner till stillastånde på bara 8,44 sekunder. Det är krafterna motsatta sida. Bromsvätskan värms upp till extrema temperaturer. Utan rätt elektronik för att fördela bromsningen perfekt mellan fram och bak skulle bilen tippa över framåt eller snurra runt.
Kan du själv köra en sådan bil? Reglerna och realiteten
Koenigsegg Jesko Absolut är rent tekniskt godkänd för väg. Du kan registrera den och köra den i Sverige. Men här är problemet. Svenska vägar har hastighetsbegränsningar. Motorvägar där maximalt 120 kilometer är tillåtet. Om du skulle köra denna bil på sin fulla kraft skulle du bryta mot lagen omedelbar. Du skulle få böter som var väldigt dyra.
Var körs rekordsiffrorna då? På helt privata banor eller på helt öppen väg med officiellt tillstånd från myndigheterna. Koenigsegg hyr ofta någon flygplats eller en helt isolerad vägsträcka. Rekordförare måste ha tillkortakommande försäkring och säkerhetsutrustning. Det är inte något man bara gör för skojs skull.
Kan du leasa en sådan bil i Sverige? Praktiskt taget aldrig. Dessa hyperbilar är så specialiserade och dyra att vanliga leasingbolag inte vill ta risken. Det finns vissa företag som erbjuder korta körningar på bana för mycket pengar. Du kan åka med en professionell förare på en trackday och känna accelerationen själv. Det är närmaste de flesta av oss kommer.
Det finns ett alternativ på svenska vägar faktiskt. Isbanan. År 2023 körde Konny Isaksson 367 kilometer i timmen på isen vid Voxnadalen. Isen är helt platt och friktionen är helt annan än på asfalt. Många Svenska hastighetsrekord sätts just på isbana. Det är lagligt och roligare än många tror när snön ligger högt och himlen är mörk.
Rekordäran mellan länderna och branscher
Sverige har aldrig varit känt för hastighetsrekord innan Koenigsegg kom. Tidigare var det amerikanska, brittiska och italienska bilar som dominerade. Lamborghini, Ferrari, Bugatti. De namnen var synonyma med extrema prestanda. Sedan kom denna företag från värmland och bytte allt.
Koenigsegg började på 1990-talet i en mindre hangar. Christian Von Koenigsegg ville bygga världens snabbaste bil med svenska händer. Andra skrattade åt idén. Nu är företaget känt världen över. Varje ny modell sätter nya rekord. Det är svenska ingenjörer som pushade gränserna för vad en bensinmotor kan uppnå.
Elbilar närmar sig också rekordnivåerna snabbt. Rimac är ett kroatiskt företag och de växer varje år. En dag kommer en elbil att sätta toppfartsrekordet. Det är bara en fråga om när. Men just nu är det bensinbilarna som har det högsta podiumet. Och Sverige är längst fram på det laget.
Utvecklingen stannar aldrig. Nästa år kanske det finns ännu snabbare bilar. Tekniken förbättras konstant. Batterier blir bättre. Motorer blir effektivare. De rekord som är otroliga idag kan vara vanliga imorgon. Det är det som gör det hela så spännande att följa.


