Vilka Subaru dieselår hade problem

Av Mick Hellgren4 november 2025
4 min läsning
Vilka Subaru dieselår hade problem

Subaru tog ett riskabelt steg när de lanserade sina dieselmotorer mellan 2007 och 2009. Plötsligt kunde du få en Legacy, Outback eller Forester med dieselmotor. Det lät bra på papperet – bättre bränsleökonomi och mer vridmoment. Men det blev en skräckvälta för många ägare (och ja, det blev ganska bittert för Subaru). De tidiga dieselåren är påfallande fyllda av motorhaverier som kostade tusentals kronor. Om du funderar på att köpa en begagnad Subaru diesel, eller redan äger en, måste du veta vilka årsmodeller som är riskabla. Den här informationen kan spara dig från en dyr överraskning.

Vilka årsmodeller drabbades hårdast?

Åren 2008 till 2010 var katastrofala för Subarus dieselambitioner. Legacy, Outback och Forester med den första generationens diesel fick haveriera i nästan oroande takt. Problemet var särskilt utbrett på "150 hk-dieseln" – motorn som Subaru utvecklade tillsammans med Toyota. Ägarforum exploderade av klagomål. Många rapporterade motorhaverier redan innan bilen nådde 60 000 kilometer. En ägare från Stockholm berättade att motorn "skär" helt plötsligt under körning. Från och med 2011 började bildern förbättras märkbart (inte helt, men märkbart). Senare dieselårgångar visar betydligt färre problem. Men de allra tidigaste dieselåren? De är nästan en börskollaps för Subarus dieseldrömmar.

Motorhaverier – vad gick egentligen fel?

Insidan av en motor är inte helt enkelt. Vevaxellagren är små metallbrickor som låter vevaxeln snurra utan friktion. Subarus tidiga dieselmotorer hade två stora svårigheter: dåligt konstruerade vevaxellager och ett oljesystem som inte kunde leverera olja tillräckligt snabbt till lagren. Utan tillräckligt med olja börjar lagren att överhettas – och då sker det värsta. Vevaxeln börjar slipa direkt mot metalldelen och förstörs helt. Vi kallar det "skärning". När vevaxeln går sönder är motorn död. Det är inte en enkel reparation. Det betyder byte av helt motor, helt enkelt. Många ägare har gjort detta två eller till och med tre gånger på samma bil. Kostnaden kan hamna på 20 000 till 30 000 kronor – eller mer.

Så köper du säkert – praktiska tips för begagnatköp

Vill du köpa en begagnad Subaru diesel? Gör detta först: be om att få se hela serviceboken. Kontrollera att oljebyte är gjort regelbundet. Fråga säljaren direkt om motorn någonsin har bytts. Be om kvitton på större reparationer. Om motorn har bytts är de inte automatiskt en döddom – men det är ett rött flagga som kräver att du granskar reparationen noggrant.

Din bästa försäkring? Köp en modell från 2011 eller senare. Risken för motorhaveri sjunker dramatiskt. Eller välj en bensinversion istället – bensinmotorerna från Subaru har långt färre problem. Under körprovningen lyssna noga. Konstiga ljud från motorn, klickande eller knäppande? Stanna omedelbar. Det kan vara ett varningssignål om lagerproblem.

Om du redan äger en tidig Subaru diesel bör du övervaka oljenivån varje vecka. Låg oljenivå är dödsklockan för vevaxellagren. Många erfarna ägare byter olja oftare än tillverkaren rekommenderar – ibland var tredje månad istället för var sjätte. Det kostar lite extra pengar men kan rädda motorn från att gå helt.

Viktiga frågor innan köp

  • Vilka modeller är värst? Legacy, Outback och Forester från 2008–2010 är de högsta riskerna.
  • Är problemet helt löst? Nej. Senare modeller är bättre, men enstaka motorhaverier rapporteras även på 2011+ årgångar.
  • Ska jag helt undvika Subaru diesel? Om bilen är från 2011 eller senare kan den vara säker. Tidigare? De flesta experter säger att du bör välja något annat istället.
  • Vad gör jag om jag redan äger en? Övervaka motorn nära. Byt olja ofta. Hör konstiga ljud? Åk till mekaniker omedelbar.

Subarus tidiga dieselmotorer var ett misstag. Konstruktionsfelen i vevaxellagren och oljesystemet gjorde att många motorer havererade långt innan de borde. Senare årsmodeller från 2011 och framåt är mer pålitliga, men de är inte helt fria från problem. Din säkraste väg framåt är antingen att köpa en senare dieselårgång med noga granskad motorhistorik, eller välja en bensinversion istället. Om du redan äger en tidig dieselversion måste du vara vaksam – övervaka oljenivån veckovis och lyssna efter konstiga ljud. En liten insats nu kan spara dig för en stor utgift senare.

Dela:
Vilka Subaru dieselår hade problem