Vilka är de vanligaste T-Roc problemen

Av Mick Hellgren11 november 2025
5 min läsning
Vilka är de vanligaste T-Roc problemen

Volkswagen T-Roc är Sveriges favoritbil när du vill ha en liten SUV. Nästan 26 000 svenskar har köpt en sedan 2017. Den ser snygg ut, kostar rimligt och klarar både stad och landsväg bra. Men då dyker frågan upp: är T-Roc verkligen så pålitlig som många tror? Nu kommer en helt ny generation 2025-2026, och de är perfekt tillfälle att granska vilka problem som egentligen har plågat ägarna. Vi ska snacka växellådor som rycker, motorer som hoppar vid kallstart och bromsar som gnisslar. Det är inte dråpslukare, men det är saker du bör veta innan du skriver på kontraktet.

Mjukvara och smartsystem där T-Roc ofta haltar

En stor del av T-Rocs problem handler inte om rostiga delar eller söndriga motorer. Det handlar om mjukvara. Backkameran slutar fungera. Nödsambanden skiter sig. Nyckelsystemet blir opålitligt. Luftkonditioneringen och Start-Stopp-systemet gör konstiga saker. Det löses nästan alltid med en mjukvaruuppdatering hos Volkswagen-återförsäljaren. Du behöver inte köpa nya delar. Datorn behöver bara uppdatera sin kod. Det är lite som när din telefon får en ny version av appen (det kan faktiskt vara irriterande ibland) plötsligt fungerar allt bättre. Det visar hur moderna bilar är helt beroende av elektronik. En liten bugg i programmen skapar stora irritationer för dig som ägare. Men det goda är att Volkswagen blir duktiga på att fixa det här på avstånd.

Växellådan som rycker ett DSG-möte med verkligheten

DSG-växellådan är dubbel-kopplad. Det betyder att den växlar fort och smidigt när allt fungerar. Men på många äldre T-Rockar rycker den. Du kan känna att bilen inte växlar jämnt. Ibland stannar den till helt kort när växeln byter. Anledningen? Ofta är det oljekvaliteten. Gamla växellådor med användbar olja behöver byte. Mjukvara spelar också roll. Vid provkörning ska du märka om växeln rycker när du kör från stillastående eller vid normala övergångar. Om det gör det, be att få göra ett oljebyte. Det löser problemet oftast. Modern teknik gör växellådor allt mer elektroniska och mjukvaruberoende. Det betyder både bättre och sämre samtidigt.

Motorproblem vid kallstart "kangaroo-effekten"

1,5 TSI-motorn kan bete sig märkligt när den startar på mycket kallt väder. Bilen hoppar lite, som en liten känguru. Du sitter i bilen, starter den och känner något konstigt. Det är inte allvarligt. Motorn skadas inte av det. Men det är irriterande. Anledningen ligger i tändningen och sensorer som inte riktigt harmoniserar när motorn är iskall. Lösningen är nästan alltid en mjukvaruuppdatering. Du åker till verkstaden, de uppdaterar mjukvaran, och problemet försvinner. Det visar hur moderna motorer är helt beroende av perfekt elektronik. En liten sensor som arbetar lite dåligt skapar stort problem för dig. Förut var det bara mekanik. Nu är det elektronik överallt.

Bromsar och underhål det glömda problemet

Bromsproblem är inte alltid högteknologiska. Ofta är det klassisk mekanik som slits. Du kör T-Rockan ett par år och märker att bromsarna gnisslar. Eller så bromsar höger sida hårdare än vänster. Det kan bero på slitna bromsskivor eller felaktiga bromsok som inte passar helt rätt. Följ alltid serviceschema från Volkswagen. Det skonar bromsarna länge. Vid provkörning ska du höra efter gnissling. Pressa på bromspedalen stadigt så ska den kännas stabil, inte mjuk eller varm. Om något känns konstigt, är det ett tecken på slitning. Ingen avancerad elektronik här. Det är bara klassisk mekanik som behöver sitt underhål.

Vad man ska kolla när man köper begagnad T-Roc

Servicehistorik är nummer ett. Kolla att alla service är gjord enligt Volkswagens schema. Leta efter en T-Roc från 2019-2021 med omkring 60 000 mil. De är gamla nog att ha sjunkit i pris, men nya nog att ha många år kvar. Undvik de första åren 2017-2018 då hade Volkswagen fler buggar kvar i systemet. Vita flaggor: har bilen rattvärme och parkeringsvärmare? De gör livet mycket lättare i Sverige. Röda flaggor: luktar motorn konstigt? Rycker växeln? Gnisslar bromsarna konstant? Gick backkameran helt sönder? Dessa tecken betyder antingen många utgifter eller att något grundläggande inte stämmer.

Ny T-Roc 2025 löser den gamla problemen?

Den nya T-Rockan lanseras i Sverige i början av 2026. Den är större, snyggare och mycket mer teknisk. Inuti är den helt uppdaterad med större skärm, bättre infotainment och AI-baserad diagnostik som kan förutsäga problem innan de händer. Du får förarassistanssystem som förut bara fanns på större SUV:ar. Nya motorer är elektrifierade hybrid och helt elbil på vägen. Två versioner: Life fokuserar på komfort och funktion, R-Line är sportigare. Vad Volkswagen lärt från problemen på den gamla generationen sitter nu inbyggt i denna nya. Mjukvaran är säkerligen bättre testad. Men nya problem kommer alltid när teknik blir mer avancerad.

T-Roc är faktiskt en bra bil trots alla problem vi snackat om. De flesta fel är lösbara och kostar inte föräldrarhuset. Växellådan? Oljebyte. Motorn hoppar? Mjukvaruuppdatering. Bromsarna gnisslar? Normalt slitage, följ serviceschema. Köp en T-Roc med öppen ögon. Läs servicehistoriken. Körprov den ordentligt. Följ serviceschema när du äger den. Då får du en praktisk, läcker liten SUV som du kommer älska. Dela gärna dina egna T-Roc-erfarenheter vad har hänt med din?

Dela: