elbilar

Vad tycker vi om BMW IX1

Mick Hellgren
Mick Hellgren·30 november 2025·
3 min
Vad tycker vi om BMW IX1

BMW iX1 är en eldriven SUV som BMW byggt för vanliga människor som vill ha en elbil. Det är inte en superdyr sportbil, utan en familjevänlig SUV som passar de flesta. Den här bilen är BMWs första steg in i elbilsvärlden för den som inte vill spendera miljoner på ett fordon. Vi ska titta på hur tekniken fungerar, hur långt du kan köra på en laddning, och vad bilen kostar.

Så fungerar teknik och AI i BMW iX1

BMW iX1 har ett touchbaserat gränssnitt. Det betyder att du styr nästan allt via en stor pekskärm istället för fysiska knappar. Det tar tid att vänja sig vid de första gångerna du sätter dig in i bilen, faktiskt.

Skärmen använder AI för att lära sig dina vanor. Om du brukar köra till jobbet på måndagar kan bilen föreslå den vägen nästa måndag. Navigationen är smart och hittar alltid den bästa vägen. Säkerhetssystemen jobbar automatiskt och varnar dig om du kommer för nära bilen framför.

Många tycker att pekskärmen är svårare än gamla knappar. Tips: öva på att använda den innan du åker. Gör det till en liten rutin att lära känna varje meny (ja, de första dagarna kan kännas överväldigande).

Räckvidd, batterier och laddning i praktiken

BMW iX1 kan köra upp till 430 kilometer på en full laddning. Det låter långt, men vad betyder de egentligen?

Tänk på en tur från Stockholm till Göteborg. Det är ungefär 470 kilometer. Med iX1 skulle du behöva stanna och ladda någonstans på vägen. Det tar ungefär två timmar att köra dit, sedan en laddpaus på 30 minuter, och sedan tre timmar vidare. Det funkar bra om du planerar in det.

Hemma använder du en 11 kW väggbox. Då laddas bilen helt på ungefär elva timmar under natten. Om du är ute och behöver snabbladdare, går det till 80 procent på bara 29 minuter. Många snabbladdare hittar du på vägen mellan större städer.

Prestanda och körkänsla när den är helt ny

BMW iX1 accelererar från 0 till 100 kilometer i 5,6 sekunder. Det är snabbt. Möjligt att inte snabbare än en sportbil, men det räcker långt för vardagsköring.

Bilen har fyrhjulsdrift och 313 hästkrafter. Det gör att den griper bra när du vill accelerera, oavsett väder. Elbilar känns annorlunda än bensinbilar. Du får kraft direkt från start. Det finns ingen växling. Du trycker på gaspedalen och bilen rusar iväg, punkt slut.

Köp standardhjulen om du kan. De ger bättre komfort än större sporthjul. Större hjul gör att du känner varje gupp i vägen och kostar också mer.

Pris, utrymme och vad du faktiskt får för pengarna

BMW iX1 kostar ungefär 640 500 kronor för grundmodellen. Det är mycket pengar. Men vad får du för pengarna?

Bagageutrymmet är 490 liter. Bensinvarianten av X1 har lite mer plats. Varför? Batteriet tar upp utrymme under golvet. Det är en av nackdelarna med elbilar.

För pengarna får du premiumkvalitet. Välj ventilation i säten om du bor på varmt ställe. Det gör en stor skillnad i sommaren. Massagestolar är skönt på långkörningar. Tänk på vilka funktioner du faktiskt använder innan du betalar för dem.

Är BMW iX1 rätt för dig?

BMW iX1 passar den som vill ha en eldriven SUV utan att behöva spendera miljoner. Du får premiumkvalitet och bra prestanda. Bilen är inte för dig om du ofta kör långväga resor utan tid för att ladda. Då blir det för mycket stress och irritation.

Vill du veta mer? Boka en provkörning hos din närmaste BMW-återförsäljare. Sitta sig in i bilen och köra den själv är det bästa sättet att avgöra om den passar dig.

Dela: