Vad är Saab 9-3

År 2012 gick Saab i konkurs. En klassisk Swedish design dog – eller det trodde man i alla fall. Men då köpte ett företag kallat NEVS både fabriken och rättigheterna till Saab 9-3. Deras vision: göra bilen elektrisk och sälja den världen över. Idag finns NEVS 9-3 främst på kinesiska vägar, men historien bakom de säger mycket om hur gamla bilmodeller kan få nytt liv – och om vilka utmaningar det innebär.
Hur Saab 9-3 blev elbilar i Trollhättan
När Saab kollapsade 2012 såg NEVS en möjlighet. Företaget var ett joint venture mellan hongkongbaserade National Modern Energy Holdings och japanska Sun Investment. De köpte Saabs konkursbo, fabrik och alla designrättigheter. År 2013 började NEVS tillverka förproduktionsbilar av Saab 9-3 i Trollhättan – utan den klassiska Saab-griffinlogotypen.
Det fanns ett problem dock. De pengar NEVS hade räckte inte långt. År 2014 stannade produktionen av bensindrivna 9:or. De sista modellerna är numera eftertraktade samlarobjekt – nostalgiska minnesbilder från när Trollhättan ännu tillverkade bilar. (Helt ärligt, de går för sjuka priser på Blocket.)
NEVS behöll mycket från originalet. Designen kändes fortfarande svensk och elegant. Men inne i bilen monterades ny teknik: digital instrumentpanel, nya växelspakar, moderna batterier. Bilen byggde på Epsilon-plattformen, som ursprungligen kom från General Motors. Det var denna grund som skulle bli NEVS:s väg in i elbil-världen.
Resultatet: en 9-3 som inte var helt ny, men inte heller original Saab. En hybrid mellan förflutet och framtid, tillverkad i ett land som inte längre existerade – i någon mening.
Vart tog elbilen vägen? Från Sverige till Kina
NEVS 9-3 EV skulle bli en global elbil. Men det gick inte så. År 2013 annonserade företaget över 150 000 förhandsorder. Snart förstod alla att siffrorna inte matchade verkligheten. Den faktiska produktionen blev mycket, mycket lägre.
Varför? Pengarna tog slut helt enkelt. NEVS fokuserade istället på Kina, där elbilar tillväxte explosivt. År 2018 började de erbjuda 9-3 EV till ride-sharing-företag som DiDi Chunxing – en app där miljontals människor delar bilar varje dag.
Tekniken var bra, inte fantastisk. Motorn gav 177 hästkrafter. Räckvidden var cirka 300 kilometer på en laddning enligt europeisk standard. Men här kom problemet: NEVS publicerade aldrig några detaljer om batteriet. Inte batteristorlek. Inte laddningstid. Ingenting. Varför säga inget? Det väcker frågor – om transparensen, menar jag.
Fabriken i Trollhättan slöts. NEVS byggde nya fabriker i Kina för att möta efterfrågan. Och där finns bilen idag – främst i kinesiska städer där de jobbar dygnet runt som taxibilar.
Vad säger det om framtiden?
NEVS 9-3 lär oss något viktigt om elbilar och gamla design. Du kan ta en klassiker från 2005 och ge den ett batteri. Du kan sälja den i miljoner exemplar i Kina. Men det betyder inte att de är bra eller framtidsriktigt.
Bilen är nästan 20 år gammal i sin grundkonstruktion. Moderna elbilar som Tesla Model 3 eller BYD Qin designades från början för elmotor. De har bättre tyngdfördelning. Säkrare batteriplacement. Bättre effektivitet. NEVS 9-3 är en ombyggnad – aldrig lika optimerad som en helt ny design.
Om du någon gång hittar en NEVS 9-3 till salu, tänk två gånger. Reservdelar är svåra att få utanför Kina. Service är oklar. Garantin kan vara begränsad. De sista bensindrivna Saab 9-3 Aero-modellerna under NEVS-tiden är värdigt samlarobjekt – sällsynta och älskade av Saab-entusiaster. Men elbilsversionen? Det är en nischprodukt för ride-sharing-marknaden, ingenting mer.
Elbilsutvecklingen går snabbt. En bil från 2013 känns daterad idag. Moderna elbilar erbjuder 500+ kilometers räckvidd. Snabbladdning på 20 minuter. Intelligenta system. NEVS 9-3 hänger efter, helt enkelt.
Framöver? Det återstår att se. NEVS fortsätter sin verksamhet i Kina med ride-sharing-fokus. Trollhättan är långt borta. En gång var det Saabs hjärta. Nu är det bara ett minne i en elbilar med svensk design och kinesisk framtid.


